کرج، مهرشهر

176 48 325 - 026

فردیس، محمدشهر

600 60 365 - 026

ملارد شهریار اندیشه

755 74 651 - 021

اسلام‌شهر رباط‌کریم پرند

848 93 566 - 021

خدمات پس از فروش

نحوه مراقبت از یخچال یا فریزر

و چند راهکار ساده برای تعمیر و عیب زدایی

منصفانه است که انتظار داشته باشید یخچال تان به مدت طولانی کار کند ولی همیشه احتمال بروز خرابی وجود دارد پس بهتر است آماده باشیم.

ضرر مالی به دلیل دور ریختن غذاهای فاسد شده در یخچالی که مشکل برقی دارد یا درست کار نمی کند، آرزوی هیچ کسی نیست.

با انجام چند راهکار تعمیر و نگهداری ساده می توانید عمر یخچال خور را افزایش دهید و اگر خودتان توانایی تشخیص مشکل و رفع آن را داشته باشید در هزینه های آوردن متخصص هم می توانید صرفه جویی کنید.

نکته: دفترچه راهنما را فراموش نکیند – دفترچه راهنما همیشه نکات خوبی برای نگهداری دارد و به شما در رفع عیب های یخچال کمک می کند.

نحوه تمیز کردن و نگهداری از یخچال

در هر بار استفاده

  • جای مواد درون یخچال را چک کنید تا طوری در یخچال قرار گرفته باشند که بین آنها هوا جریان داشته باشد.

  • از بسته شدن درست درب یخچال اطمینان حاصل کنید. مخصوصاً درب فریزر باید درست بسته شود. وگرنه یخ غدهای منجمد شما آب خواهد شد، هزینه قبض برق شما بسیار بالا خواهد بود و باعث تشکیل برفک حتی در یخچال های بدون برفک خواهد شد.

هفته ای یکبار

  • سطوح خارجی را با آب و صابون، اسپری چند منظوره و یا با دستمال خیس نرم تمیز کنید.

  • درب شیشه ای یا استیل ضدزنگ را با محلوهای متانل دار و یا شیشه پاک کن هم می توان تمیز کرد. (قبل از استفاده از این مواد حتماً دفترچه راهنما را مطالعه کنید. بعضی از سطوح براق که شبیه استیل ضدزنگ هستند، واقعاً استیل نیستند.)

  • لاستیک های دور درب را با دستمال خیس نرم تمیز کنید تا کثیفی از روی آنها پاک شود و درب درست بسته شود.

ماهی یکبار

  • همه طبقات و کشوها را دربیاورید و با آب گرم و صابون بشویید. این بهترین زمان برای بررسی مواد درون یخچال تان است. هر چیزی که خراب شده را دور بیاندازید.

زمان تغییر فصل

  • یخچال را جلو بکشید و پشت و زیر آن را تمیز کنید.

  • با یک دماسنج دمای درون یخچال را اندازه بگیرید و دمان آن را تنظیم کنید. چون ممکن است به علت دمای محیط دمای درون یخچال تغییر کرده باشد.

سالی یک بار

  • اکر مدل یخچال تان قدیمی است، کندانسورهای خارجی پشت یخچال را گردگیری و تمیز کنید.

  • اگر از زیر یخچال تان آب چکه می کند، راههای خروج آب و صفحه های تبخیر آن را چک و تمیز کنید.

  • هر وقت بیشتر از ۱ سانتر متر یخ روی کشوهای فریزر یخچال هایی که یخ زدایی اتوماتیک ندارند و فریزرهای صندوقی بسته بود، آنها را دربیاورید و تمیز کنید.

  • اگر در فریزر های ضد برفک، یخ تشکیل شود نشان دهنده آن است که یا درب ها خوب بسته نمی شوند و یا لاستیک دور درب باید عوض شود.

  • مواد درون فریزر را بررسی کنید و مواد غذایی را که نمی دانید چه چیزی هستند یا از تاریخ آنها خیلی گذشته را دور بیاندازید.

  • فیلتر آب را چک کنید و اگر نیاز بود آن را عوض کنید.

  • لاستیک دور درب درب را چک کنید و اگر نیاز بود عوضش کنید.

عیب یابی

صدا

یخچال ها مانند وسایل الکتریکی دیگر صدا تولید می کند. این صداها می توانند شامل موارد زیر باشند.

  • صدای چرخش پروانه (برای فرستادن هوای سرد به جاهای مختلف یخچال)

  • صدای تق تق (یخ زدایی)

  • صای شرشر (آب سرد که در یخچال می چرخد)

  • صدای هیس (به دلیل تفاوت فشار هوای سرد و گرم)

  • صدای کمپرسور

اگر فکر می کنید یخچال تان صداهای بیش از حد تولید می کند.

  • از اینکه اطراف یخچال فضای کافی وجود دارد اطمینان حاصل کنید. صدای زیاد یخچال تان شاید به دلیل نداشتن فضای کافی برای خروج هوای گرم باشد، یخچال باید بشتر کارکند تا درونش را سرد کند. فضای مناسب در دفترچه راهنما نوشته شده است. اما معمولاً فضای ۵ تا ۱۰ سانتی متر از کناره ها، پشت و بالای یخچال کافی است. یخچال را دور از تابش مستقیم نور آفتاب و لوازم خانگی هایی که گرما تولید می کنند مانند بخاری، اجاق گاز، فر و یا ماشین ظرفشویی قرار دهید.

  • تنظیمات یخچال را چک کنید که آیا بر روی دمای خیلی سرد تنظیم شده است. هر چقدر دمای آن سردتر باشد احتمال کارکردن کمپرسور زیاد است و اگر مواد غذایی خیلی زیاد و یا غذای داغ (مثل باقیمانده غذاهای گرم) در یخچال بگذارید، یخچال سعی می کند آن را سرد کند و کمپرسور بیشتر کار می کند. در فصلهای گرم هم احتمال کار کردن بیشتر کمپرسور هست.

  • چیزهایی که بر روی یخچال قرار دارند یا به آن تکیه کرده اند را چک کنید. وقتی کمپرسور شروع یه کار می کند وسیله ای که به یخچال تکیه کرده را می لرزاند. این لرزش حتی می تواند برای ظرفهای درون یخچال هم اتفاق بیفتد. اگر ظرفهای درون یخچال خوب چیده نشوند شروع به کار کمپرسور باعث لرزیدن آنها می شود.

تراز بودن

اگر یخچال روی زمین کج قرار گرفته باشد درب ها درست بسته نمی شوند. و کمپرسور سعی می کند هوای سرد بیشتری تولید کند تا هوای سرد از دست رفته را جبران کند، باعث افزایش هزینه قبض برق می شود و صدای یخچال را بیشتر می کند. یخچال ها پایه هایی دارند که قابل تنظیم هستند، کجی یخچال می تواند به دلیل سطح شل یا ناهموار زمین هم باشد.

عملکرد

اگر کمپرسور یخچال شما زیاد کار می کند ولی درون یخچال به اندازه کافی سرد نیست، شاید غذای درون یخچال جلوی راههای خروجی درون یخچال را گرفته باشد. هوای سرد از طریق این راههای خروجی به درون یخچال یا فریزر فرستاده می شود. اگر جلوی این راهها را با قرار دادن غذای زیاد بگیرید یخچال شما بیشتر کار خواهد کرد. فضای کافی اطراف این راهها را باز بگذارید تا هوای سرد به راحتی جریان داشته باشد.

چک کنید غذایی سر راه آنها نباشد و حتماً چک کنید که درب ها درست بسته شوند. زیاد باز کردن درب یخچال یا باز گذاشتن آن به مدت طولانی سرد کردن درون یخچال را سخت تر می کند.

یخ زدن

اگثر یخچال ها ضد برفک هستند. اگر درون یخچال برفک تشکیل شده باشد درب ها را چک کنید که درست بسته شوند و لاستیک دور درب آنها درست عمل کند.

لاستیک های کثیف، خراب یا قدیمی پوسیده به هوای مرطوب اجازه می دهند به درون یخچال نفوذ کند. لاستیک های خراب نشان دهنده این هستند که کمپرسور از پس رطوبت درون یخچال برنمی آید و اطراف درب های فریزر برفک تشکلیل می شود.

اگر مشکل جدی تر شود درب فریزر به سختی باز خواهد شد.

تمیز کردن

اکثراً سازنده ها از شما می خواهند قبل از تمیز کردن یخچال آن را خاموش کنید. و وقتی مواد غذایی درون یخچال کم باشد بهترین زمان برای تمیز کردن است.

بعد از شستشو همه قطعات و مخصوصاً لاستیک های دور درب را خشک کنید و از خیس کردن قسمت های الکترونیکی یا دکمه های کنترلی خودداری کنید.

لکه ها را وقتی که ایجاد شدند تمیز کنید و از اسکاچ هایی که باعث سایش می شوند استفاده نکنید.

بو

بو می تواند مربوط به موادی باشد که شما در یخچال گذاشته اید. مواد درون یخچال را چک کنید شاید بعضی از آنها ریخته باشند، در حال خراب شدن باشند و یا در آنها درست بسته نشده باشد.

بعضی از ظرفها یا بسته بندی ها ممکن است خودشان بو بدهند یا در واکنش به غذای درونشان بو تولید کنند.

چکه کردن آب

اگر یخچال شما آب می دهد. پشت یخچال را چک کنید که سینی آب یخ زدایی در جای درستی قرار گرفته باشد و لوله خروجی آب دقیقاً به درون سینی منتقل شود تا قطرات آب به درون آن چکه کند. این آب به مرور زمان تبخیر می شود. اگر آب به درون یخچال می چکد شاید یکی از خروجی های آب گرفته باشد. در قفسه های بعضی یخچال ها کانالهای خروجی آب وجود دارد. این کانال ها را چک کنید که غذا یا کثیفی مسیر آنها را مسدود نکرده باشد. اگر این مسیرها مسدود نباشند چکه کردن آب می تواند به علت تقطیر باشد. چک کنید که درب ها به درستی بسته می شوند، به مدت زیاد باز نمی مانند و لاستیک دور درب ها سالم است و درست عمل می کند. این مشکل به دلیل رطوبت بالای محیط هم ایجاد شود.

اگر آب در کشوی سبزیجات و میوه چکه می کند، می تواند به دلیل رطوبت کم در یخچال باشد که باعث می شود میوه و سبزیجات آب از دست بدهند و باعث ایجاد تقطیر در این کشو می شود. اگر رطوبت یخچال شما قابل تنظیم است رطوبت آن را تنظیم کنید شاید تغییری ایجاد شود. برای نگهداشتن سبزی و میوه در کشوی یخچال هم چنین می توانید از کیسه های مخصوص استفاده کنید.

غذا در یخچال یخ می زند.

دمای یخچال را تنظیم کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا تغییرات اعمال شود. غذاهای حساس به سرما (غذاهایی که سریع یخ می زنند) اگر دقیقاً جلوی دریچه های خروج هوای سرد قرار گیرند بیشتر در معرض خطرند. پس حواستان باشد جلوی این دریچه ها غدایی نگذارید.

تغییر مکان

اگر قصد تغییر مکان یخچال تان را دارید، در حین جابجایی نباید به خودتان صدمه بزنید و یا یخچال تان را خراب کنید. سرد شدن موتور یخچال حدود ۲ یا ۳ ساعت طول می کشد. بعد از این مدت کشوها را ببندید و چسب بزنید. سیم برق را به پشت یخچال بچسبانید و با چسب محکم کنید.

اگر در زمان جابجایی، یخچال به روی پهلو در وضعیت خوابیده قرار داشته باشد بعد از بلند کردن باید باز مدتی صبر کنید بعد آن را به برق بزنید. برای اینکه بدانید چه مدتی باید صبر کنید حتماً به دفترچه راهنما مراجعه کنید. ولی معمولاً بین ۱۰ دقیقه تا چند ساعت زمان نیاز است.

مشکلات آب سرد کن و یخ ساز

اگر یخچال تان آب سردکن و یخ ساز دارد تمامی نقاط اتصال مربوط به جریان آب را چک کنید که آب چکه نکند. برای تعویض فیلتر دستورالعمل سازنده را دنبال کنید.

اگر یخ ساز یخ تولید نمی کند یا اشتباهاً تولید یخ خاموش شده است یا جای یخچال صاف و درست نیست و هم چنین مسدود بودن فیلتر را چک کنید. هم چنین چک کنید که شیر آب که به یخچال وصل است باز باشد.

آخرین بروزرسانی: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸

نظر شما چیست؟‌
۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره
(2 رای, متوسط: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزهای تعطیل با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

۰۹۱۲۰۳۱۶۸۰۴ 📞

۰۹۰۱۶۲۵۹۸۳۳ 📞

۰۹۳۹۶۶۰۸۸۹۱ 📞

در ایام تعطیلات برای تعمیرات فوری شبانه‌روزی از سفارش آنلاین استفاده کنید.

سفارش آنلاین